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Architettura dell’informazione pervasiva

Il keynote conclusivo di Andrea Resmini alla IA Konferenz (il summit tedesco di architettura dell’informazione) propone alcuni principi-chiave o euristiche per un’architettura dell’informazione pervasiva.

La presentazione anticipa i contenuti di un capitolo miscellaneo (The Semantic Environment: Heuristics for a Cross-Context Human-Information Interaction Model) che Andrea ed io abbiamo scritto per il volume The Engineering of Mixed Reality Systems in uscita per Springer.

L’architettura dell’informazione pervasiva è una sorta di estensione dell’architettura dell’informazione per il web verso lo studio di ogni tipo di spazio informativo condiviso: digitale, fisico o misto (fisico + digitale).

Lo scenario attuale vede infatti una compenetrazione sempre più fitta fra contesti, ambienti e media eterogenei. Tali fenomeni di convergenza e cross-medialità rendono necessario un ampliamento d’orizzonte, vale a dire un’analisi delle strutture informative che superi i confini fra contesti, media e discipline.

A partire dal summit italiano di architettura dell’informazione 2009, abbiamo deciso di definire questa accezione allargata di architettura dell’informazione come architettura dell’informazione pervasiva, sulla falsariga dell’espressione pervasive computing.

Ecco alcuni principi-chiave della Pervasive Information Architecture.

Resilience

The capability of a human-information interaction model to shape and adapt itself to specific users, needs, targets, and seeking strategies.

By observing and tracking the user’s paths and choices [inside the digital / physical environment] a system can adapt to their different use patterns even in real-time, and then leave these patterns available for social or personal reuse.

Place-making

The capability to help users reduce disorientation and increase legibility and wayfinding in digital, physical, and mixed reality spaces.

[Space and place are different.]

Space is the base experience of our embodiment and it is objective, impersonal, undifferentiated.

Place involves a particular kind of presence that includes, besides physical space, memories, experiences, associated behavioral patterns, and it is personal, subjective, communitarian.

[In a way, space exists independently of man, while place can not: and a sense of place is essential to our well being as men and women].

Choice

The capability to reduce the stress and frustration associated with choosing from an ever growing set of information sources, services, and goods.

Correlation

The capability to suggest relevant connections between pieces of information, services, and goods to help users achieve explicit goals or arise latent needs.